سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خوانایی متن در طراحی وب سایت:

متن می تواند زیبا ، ساده ، وحشی ، جذاب ، مهیج و تعداد زیادی چیز دیگر باشد. این می تواند احساسات را برانگیزد و به کاربران در درک پیام شما کمک می کند. نوع می تواند تعداد زیادی چیز باشد اما یک چیز مشترک است - باید قابل خواندن باشد.

این عاملی است که گاهی فراموش می شود. طراحان تلاش می کنند تا اطلاعات بیش از حد کوچک را در یک فضای کوچک بدست آورند یا چیزی را بهتر از آنچه خوانده است انتخاب کنند. اما نکته اساسی این است: اگر نوع شما قابل خواندن نیست ، طراحی شما کاملاً موثر نخواهد بود.

خوانایی: «حالت یا کیفیت قابل خواندن بودن ؛ خاصیتی از نوع که بر سهولت خواندن مواد چاپی برای یک دوره پایدار تأثیر می گذارد. "

در حالی که این یک عبارت جسورانه است ، تقریباً در همه موارد اعمال می شود. شما می پرسید "در مورد نوع به عنوان یک عنصر هنری چطور؟" نوع کمتر از خواندن می تواند در این نوع طراحی کار کند اما فقط - و فقط - اگر با نوع طبیعت قابل خواندن جفت شود.

خوانایی به صورت خلاصه:

بنابراین چه چیزی باعث خوانایی نوع می شود؟ این در واقع ترکیبی از تعدادی از فاکتورها از جمله طول خط ، پیشرو ، سبک حروف ، حاشیه و پر کردن و رنگ و کنتراست است.

هر عنصر منفرد به سهولت یا سختی خواندن چیزی روی صفحه کمک می کند. و هر یک از این عناصر چیزی است که طراح می تواند کنترل کند. توجه داشته باشید که وقتی در مورد این عناصر در طول این پست بحث می کنیم ، ما به متن اصلی یک وب سایت مراجعه می کنیم ، جایی که خوانایی بدون شک بزرگترین نگرانی است.

طول خط: تعداد نویسه های یک خط متن به صورت عمده به خوانایی کلی کمک می کند. اگر متن بسیار گسترده باشد ، خواندن آن ترسناک و سخت است. همین مورد در مورد خطوط متن بسیار کوتاه نیز صادق است ، که می تواند باعث استرس چشم خوانندگان شود و باعث سردرگمی شود.

پیشرو: میزان فضای بین خطوط متن به همان اندازه مهم است. این مقاله را در نظر بگیرید ، اگر هر خط از نوع خطوط بالا و پایین آن را لمس می کرد ، دیگر نمی توانید کلمات را درک کنید.

سبک Typeface: سبک نوع متن می تواند خوانایی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. فونت های ساده serif و sans serif قابل خواندن ترین و قابل اسکن شدن هستند ، در حالی که رمزگشایی سبک ها ، اسکریپت ها و حروف چاپی تازگی دشوارترین است.

حاشیه ها و پدینگ: همانند هدایت ، میزان فضای اطراف و بین اشیا نیز بر میزان خواندن کلمات واقعی توسط کاربر تأثیر می گذارد.

رنگ و کنتراست: رنگ متن در پس زمینه مربوطه نیز قابل توجه است. اگر نوع سبز را روی زمینه سبز قرار دهید ، خواندن آن دشوار است. دلیلی وجود دارد که اکثر طراحان متن روشن را روی پس زمینه تیره روی نوع تیره روی پس زمینه روشن انتخاب می کنند. کنتراست خواندن حروف را آسان می کند.

خوانایی در صفحه های مختلف:

بنابراین چگونه می توان خواندنی ترین نوع را ایجاد کرد؟ وقتی صحبت از متن اصلی می شود ، برخی از دستورالعمل های اساسی برای تعداد نویسه ها در هر خط - و هر نوع دستگاه - وجود دارد که به خوانایی مطلوب کمک می کند.

پس چگونه می دانید از کجا شروع کنید؟ طول بهینه خط می تواند در تعیین اندازه متن به شما کمک کند. نحوه کار این است: عرض قاب متن متن خود را تعیین کنید - به طور کلی می توانید آن را به عنوان میز کار ، میز یا اندازه تلفن همراه فرض کنید. و اندازه نوع را در محدوده شمارش ایده آل شخصیت تنظیم کنید.

اگرچه عوامل دیگری نیز وجود دارند که به کار می روند ، این دستورالعمل ها مکان خوبی برای شروع هستند.

دسک تاپ: 55 تا 75 حرف در هر خط ، شامل فضاها ؛ ideal نزدیک به 65 حرف در هر خط است.

دستگاه های تلفن همراه: 35 تا 50 نویسه در هر خط.

برای افزایش خوانایی ، تعداد بهینه نویسه ها را در هر خط با فاصله زیاد خط (یا پیشرو) ترکیب کنید. Leading اغلب به عنوان درصدی از اندازه متن متن بهتر تعریف می شود و می تواند به عنوان یک عدد سخت یا با استفاده از EM تعریف شود.

دسک تاپ: اندازه 1.5 برابر نوع

دستگاه های موبایل: 1.75 تا 2 برابر نوع

اگر به دنبال ابزاری عالی برای کمک به سهولت این ریاضیات هستید ، ماشین حساب تایپوگرافی نسبت طلایی را امتحان کنید.

سایر نکات برای خوانایی:

ایجاد یک نوع حروف قابل خواندن می تواند ارتباط زیادی با نوع متن اصلی داشته باشد. با استفاده از سرصفحه ها ، لیست گلوله ها ، فاصله بیشتر بین پاراگراف ها و رنگ می توان به خوانایی کلی (و توانایی خواننده در اسکن یک سایت) نیز افزود.

در مورد افزودن سلسله مراتب متن با استفاده از این عناصر نیز فکر کنید تا یک طراحی وب سایت کامل تر - و خواندنی تر ایجاد کنید. و به یاد داشته باشید که هر یک از این عناصر را با نوع خاص ، اندازه و رنگ خاص خود "متناسب" با متن اصلی متن "سبک" کنید.

سرصفحه ها

پیوندها

درشت یا کج در متن

لیست گلوله ای یا شماره گذاری شده

عناصر گرافیکی مانند عکس ها

زیرنویس

نقل قول ها را بکشید

انواع مختلف serif و sans serif را برای عناصر مخلوط کنید.

نتیجه:

خوانایی بخشی اساسی در طراحی است. اگر نتوانید آنچه در صفحه است را بخوانید و درک کنید ، هرگز برای کاربران مهم و مهم نخواهد بود.